Zdroje dat

Základním zdrojem dat projektu byly datové sklady vybudované v jednotlivých nemocnicích.

Obecné analýzy spádové oblasti se rovněž opírají o veřejně dostupná data Národního zdravotnického informačního systému (NZIS), resortních statistických šetření a o data národních zdravotních registrů:

Zdroje dat z centrálních registrů tak doplňují analýzy lokálních datových skladů vybudovaných uvnitř všech významných brněnských nemocnic – tyto datové zdroje zpřístupňují plně reprezentativní profil všech zdravotnických intervencí v daném zařízení, umožňují mapovat spádovou oblast a hodnotit reálnou dostupnost zdravotních služeb. Pro výstupy všech analýz jsou platné následující obecné definice:

  • Poskytovatelem zdravotních služeb (PZS) se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
  • Zdravotnickým zařízením (ZZ) se rozumí prostory určené pro poskytování zdravotních služeb.
  • K identifikaci místa poskytování zdravotních služeb je využíván Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN).

Ve zprávě je použito následující aplikované členění poskytovatelů, zdravotnických zařízení a organizací působících ve veřejném zdravotnictví:

  • PZS akutní lůžkové péče, PZS následné a dlouhodobé lůžkové péče
  • Samostatná ordinace praktického lékaře pro děti a dorost
  • Samostatná ordinace praktického lékaře pro dospělé
  • Samostatná ordinace lékaře specialisty
  • Samostatná ordinace PL - gynekologa
  • Samostatná ordinace PL - stomatologa
  • PZS ostatní ambulantní péče
  • Lázně
  • Dopravní služba
  • Zdravotnická záchranná služba
  • Krizová centra
  • Lékárny
  • Výdejny zdravotnických prostředků
  • Optiky
  • Stacionáře a centra
  • Záchytná stanice
  • Veřejné zdravotnictví
  • Ostatní PZS

Data centrálních zdrojů (NZIS, ČSÚ, demografická data) byla zpracovávána odděleně od dat nemocnic, neboť zpracování v anonymizované a agregované podobě by neumožnilo žádnou formu propojení takto koncipovaných datových zdrojů. Nezbytné a v projektu plánované propojení vybraných dat bylo provedeno jednorázově, a to prostřednictvím přímé žádosti statutárních zástupců městských nemocnic na správce centrálních zdrojů – žádost obsahovala specifikaci potřebných dat, která měla být napojena do interních zdrojů a informačních systémů nemocnice a vždy se jednalo o doplňující data k záznamům ve zdravotnické dokumentaci již v nemocnicích vedené (data o úmrtí, příčinách úmrtí, data o zhoubných nádorech a dalších chronických dlouhodobých onemocněních apod.). Po spojení dat v rámci bezpečnostních protokolů nemocnic bylo další zpracování vedeno vždy nad plně anonymizovanými záznamy.

Ochrana osobních údajů a zpřístupnění výstupů projektu

Veškerá zdrojová data byla zpracovávána jako plně anonymizovaná nebo v agregované podobě. Analýzy nepracovaly s osobními daty pacientů a v jejich průběhu byla přijata opatření tak, aby ztotožnění záznamů nebylo možné.

Veškeré procesy, toky dat a analýzy realizované v projektu byly podřízeny bezpečnostním protokolům dané nemocnice. Data nebyla vyváděna mimo nemocnice. Masarykova univerzita v projektu vystupovala výhradně v pozici zpracovatele anonymizovaných klinických dat, tedy záznamů z administrativních zdrojů nemocnice.

Výstupy projektu lze z hlediska jejich zveřejnění rozdělit na dva typy:

  1. Obecné analýzy spádové oblasti, mapy sítě poskytovatelů, epidemiologické analýzy a jiné populační (regionální) výstupy, které jsou plně zveřejnitelné.
  2. Detailní analýzy z nemocničních skladů nemocnic – tyto analýzy jsou zpracovány odděleně pro každou nemocnici a jsou předány vedení daných nemocnic a po jedné kopii zadavateli projektu. Jejich další šíření a zveřejnění musí být schváleno vedením konkrétních nemocnic.